Medlems siden

Mere...

Home Alle Turbeskrivelser Udlandsturer Helgeåen 1995

Helgeåen 1995

Mörrumsturen blev som det er alle bekendt ikke til noget i år, og derfor blev Miguel og undertegnede sat på lidt af en prøve. Vi kunne indlede vores karriere som turledere i det udenlandske med at afprøve et for os BORNHOLMSKE FLUEFISKERE ukendte men forhåbentligt spændende vand.
Efter lange og hede diskussioner blev vi enige om at når vi ikke kunne komme op til det svenske laksevand nr.1, ville vi prøve at fiske småt, og forhåbentligt tørt i strømvand. Så skulle hovederne lægges i blød, vi startede et mindre detektivarbejde, og for en gangs skyld kunne vi bruge den kulørte presse til noget fornuftigt. I et gammelt nr. af FISK & FRI fandt vi en artikel om sydsvenske flueåer, nummeret var fra før de gik amok med trolling og put and take fiskeri, og BINGO så var der bid.

Der var en spændende artikel om Helgeåen og de nødvendige tlf-numre. Knoglen blev grebet og efter lidt ringen rundt til diverse svenskere , havde vi et arrangement stablet på benene. Så blev det den foruroligende dag hvor vi skulle fremlægge ideen før vores kræsne og krævende fiskekammerater, og tænk de kunne li' den.  helgeaen95_conrad.jpg
Kristi Himmelfartsdag oprandt, hvor vi traditionen tro havde afrejse mod 4 dejlige frie og uforpligtende fiskedage. Alle mødte op iført de specialdesignede t-shirts som var lavet specielt til turen, (de er blevet så populære, så der nu er uautoriserede piratkopier i omløb) så kunne alle finde hinanden efter morgenbitteren.
Humøret var højt hele vejen, som blev kørt helt uden fejl på grund af en formidabel kortlæser. Vi ankom og fik hentet vores nøgler til hytterne , som vi kørte forbi i første omgang fordi de var af højere standard end det vi var vant til, så vi så efter nogle anderledes udseende bytter. Folk blev indlogeret, fiskekortene hentet og så var der frit slag for alle
Fiskeriet startede ca. kl. 15.00 og Ca. en time efter var der bid.

Conrad overlistede en flot regnbueørred på 50.5 cm. og 2.2 kg. den huggede en hareøre nymfe inde under egen bred, sikke en begyndelse.
At Conrad snigløb Troldmanden fra Finnedalen fandt han sig ikke i, så derfor gik han efter aftensmaden ned på samme hot spot og tog en meget flot bækørred på 46 cm og 1.2 kg, den blev narret med den allesteds nærværende Big Hole Demon. Det stillede Troldmanden tilfreds, så havde han ligesom markeret sig. Fredag morgen var alle tidligt ude af fjerene for at følge op på succesen fra torsdag, igen var ørrederne samarbejdsvillige. Lasse var ikke sen i optrækket, han viste at der også ruller Nielsen -blod i hans årer og tog 3 fisk på land. Den ene havde dog haft nærkontakt med den lokale udgave af dødens gab i form en gedde, og derfor måtte den ud igen.

Claus Larsen havde i løbet af torsdagen opdaget en pæn fisk som ringede det samme sted igen og igen, ergo fiskede han på den. Den fisk fik Claus det meste af torsdag og fredag til at gå med, til sidst forbarmede fisken sig over ham , og huggede. Men ak Claus må have misforstået begrebet catch and release, det indebærer nemlig at man har fisken i hånden, og selv kan bestemme om den skal leve eller dø. Claus derimod mente at det betød at fisken bare skulle hugge, og derefter spadsere af sted med fluen, uden forfanget vel at mærke. Grundet denne misforståelse bandt Claus sine knuder på en sådan måde at det stod ØRREDEN frit for, om den ville leve eller dø. Vi anbefaler Claus enten at orden i begreberne, eller at gå på knudekursus.
Fredag aften tog vi forskud på lørdag aften, og gik ombord i ørredmad og diverse drikkevarer, det vil føre før vidt at kommentere fredag såvel som lørdag aften på disse sider, så jeg vil lade videoen tale for sig selv.
Lørdag fiskede vi alle ihærdigt, nogle startede tidligere end andre, men de fleste uden resultat.
Klubbens benjamin Kenneth, havde en fin fisk på, men den var så glad for friheden at den valgte at stå af mens legen var god. Det var selvfølgeligt ærgerligt at Kenneth skulle miste den fisk, men så må man sige som Conrad; "Jeg har ikke mistet en fisk, jeg har overlistet en fisk til at tage fluen."
Lørdagens heldigste mand var Klavs H. han fiskede nedstrøms hytten helt alene da det lykkedes ham at fravriste Helgeåen en af sine smukke beboere. Fisken, en bækørred På 46 cm og 1.2 kg huggede på en Rackelhane, var Klaus’s første fluefangede fedtfinne-fisk, tillykke med den. ørdag aften gentog sceneriet sig med hygge i gode venners selskab, igen vil jeg sige ”se filmen, læs bogen og spis bolsjerne”. Søndagen oprandt, og de folk som stadig havde lyst og energi prøvede åen af en sidste gang Det gav dog ingenting, men det var vi næsten klar over da alle de fangede fisk havde hugget sidst "i eftermiddagen.
Hvad vi ikke vidste, men fandt ud af via snak med de lokale, var at maj ikke er den bedste måned, det er august til september. Det skyldes at så går åen så lavt at man har bedre mulighed for at læse vandet, og dermed fiske mere effektivt.
Så med den oplysning i baghovedet var det måske en ide at planlægge en efterårstur, der skulle efter sigende så også være mulighed for at fiske tørt.Desværre måne vi jo stoppe fiskeriet rydde op i hytterne, pakke sammen og vende næsen hjemover, det gjorde vi så, men ikke uden sved på panden, traileren var flad. Af sted, af sted finde en tankstation som havde åbent, og som var i stand til at udføre reparationen. Det lykkedes, pyha Hjem til hytten, hvor vi skulle kåre vinderen af vores lille konkurrence om turens flotteste fisk. Turlederne som var dommere, valgte enstemmigt Conrads regnbue som vinderen, og belønnede ham med en halogen pandelampe.
Her må det være på sin plads at næven at udover diverse ørreder som allerede er nævnt, fik Troldmanden en rimte, Miguel en gedde og en grævling, og derudover fangede folk en masse meget flotte, små skaller.

Hjemturen gik næsten fejlfrit, idet den før så formidable kortlæser var træt og overså det eneste skilt som viste mod Ystad. Dette redede Conrad op på ved at overhale og derved vende karavanen. Senere blev Conrad dog også træt, han kørte på trods af talrige protester fra hans passager mod ensretningen på Ystad havn, for som Conrad sagde ; 'Her har jeg kørt i 20 år , her er ikke ensrettet." men det var der.

helgeaen95_klaus.jpgEfter en stille og rolig sejltur, anløb vi Rønne havn søndag aften kl. 21.45 og blev vel modtaget af vores respektive familier, og folk gik hver til sit for at holde sommerferie.
Hvis man skal sammenfatte hvordan området var, må man sige at det var et utroligt smukt område med et rigt dyre og fugleliv. Vi så i alt 6 elge, og lod os fortælle at i de kolde vintre havde der været ulve som strejfede ned oppe nordfra, sortspætten som var omtalt i Fisk & Fri så Claus og jeg på en tur opstrøms, så ja det var et skønt sted.
Sidder der nu nogen som har fået blod på tanden og vil prøve ægte sydsvensk vildmark til en overkommelig pris, så kan de kontakte undertegnede og få de nødvendige tlf.-numre og kørselsdessiner.